اهمیت ارتباط با بیمار و همراه بیمار در بیمارستانها

25 اسفند 1394
از جمله کارهایی که لازم است در برخورد با بیمار یا همراهان بیماران آشفته انجام داد ، تغییر نگرش خودمان ،پرورش مهارتهای همدلی و روحیه کار تیمی است

متخصص اعصاب و روان بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت  : از جمله کارهایی که لازم است در برخورد با بیمار یا همراهان بیماران آشفته انجام داد ، تغییر نگرش خودمان ،پرورش مهارتهای همدلی و روحیه کار تیمی است. برقراری شرایط امن برای پرسنل  در محیط اورژانس و درمانگاه ، نصب دوربین و تابلوهایی که نشان می دهد رفتار خشونت آمیز پذیرفته نمیشود ، به فرد آشفته کمک میکند که سریعتر کنترل رفتارش را به دست بیاورد.

دکتر عاطفه کمالو افزود : پرسنل باید گوش دادن فعال را یاد بگیرند ، به جایگاه بیمار احترام بگذارند ، واقعیت ها را تایید کنند و به این فکر کنند که چه نیازی در فرد باعث شده عصبانی یا مضطرب گردد و به او اطمینان دهند که در چهارچوب قوانین و مسوولیتشان همه تلاششان را برای برطرف کردن نیاز او به کار خواهند بست. در عین حال لازم است این توانایی را کسب کنند که قوانین و روند انجام امور را به صورت واضح ، مستقیم و قاطعانه و بدون خشونت به مراجعین اعلام نمایند. بدیهی است که کسب هرکدام از تواناییها و مهارت های یاد شده نیاز به آموزش و سپس تمرین وتلاش دارد.

این متخصص گفت : انسان موجودی اجتماعی است که بدون ارتباط با دیگران نمی تواند زندگی کند. وهمچنین  پیشرفت علوم و تخصصی شدن آنها نیز به ناتوانی ما در برآوردن نیازهای خود به تنهایی دامن زده است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط در حوزه بهداشت و درمان افزود : در مشاغل مربوط به حوزه بهداشت و درمان که مهمترین ابزار کار، برقراری ارتباط موثر با بیمار است و همچنین ماهیت تیمی بودن کار که نیاز به ارتباط موثر با همکاران دارد،یادگیری مهارت های ارتباطی اهمیتی دوچندان می یابد.

دکتر کمالو گفت : از آنجا که ما در محیطی کار می کنیم که مراجعین ما از درد و بیماری رنج می برند و از سوی دیگر تمرکز و تصمیم گیری سریع و مدیریت بحران ما برای انجام بهینه امور ضروری است ، تنش زیادی را تحمل می کنیم.

این متخصص بیان داشت : اغلب مراجعین ما انتظار دارندکه هرچه سریعتر به درد و بیماری شان رسیدگی شود و این در کنار مشکلات و استرس های زندگی باعث پایین آمدن سطح تحمل آنها می شود.در نتیجه مرتب با بیماران و خانواده هایی مواجه می شویم که در حالت های هیجانی منفی مثل عصبانیت یا اضطراب هستند، که اگر در این شرایط مهارت کافی در برقراری ارتباط نداشته باشیم ، کنترل شرایط از دستمان خارج می شود و خودمان نیز دچار هیجانات مشابه (مثل عصبانیت) می شویم.

وی افزود : در حالت عصبانیت ،تمرکز و تواناییمان را از دست خواهیم داد و انرژی روانی و حتی بدنی بیش از حدی صرف خواهیم کرد که با گذشت زمان منجر به فرسایش شغلی و مشکلات اضطرابی و حتی افسردگی ما خواهد شد.

دکتر کمالو تاکید کرد : کسب دانش ارتباط موثر ، تمرین و تکرار و کسب مهارت در سلامتی ما در بهبود وضعیت خدمات رسانی به بیماران تاثیر به سزایی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد : که با برگزاری جلسات آموزش مهار تهای ارتباطی ، قدمی در جهت ایجاد محیطی کم تنش و برقراری محیطی آرام و سالم برداریم.

در همین خصوص " کارگاه آرام سازی کلامی بیمار عصبانی" برای کارکنان بخصوص بخش اورژانس و نگهبانان در بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان برگزار شد.

 

                                                       

 

انتهای پیام/ پ.ر

 


کلمات کلیدی:
ارتباط     بیمار     بیمارستان.گنجی.برازجان     دکتر.کمالو    

تاریخ بروز رسانی:   25 اسفند 1394

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >